6 آوریل 2023- یک رژیم روزه داری که بر خوردن در اوایل روز تمرکز دارد، می تواند کلید کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 باشد.

محققان دانشگاه آدلاید و مؤسسه تحقیقات بهداشتی و پزشکی استرالیای جنوبی(SAHMRI) ، فواید دو رژیم غذایی متفاوت را برای افراد مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 با یکدیگر مقایسه کردند: رژیم غذایی روزه داری متناوب با محدودیت زمانی و رژیم کم کالری.

پروفسورLeonie Heilbronn، نویسنده ارشد این مقاله از دانشکده پزشکی آدلاید، گفت: پیروی از یک رژیم روزه‌ داری متناوب با محدودیت زمانی می‌تواند به کاهش شانس ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

تحمل به گلوکز پس از 6 ماه در افرادی که به مدت سه روز در هفته روزه می گرفتند و در آن روزها فقط بین ساعت 8 صبح تا 12 ظهر غذا می خوردند، نسبت به افرادی که رژیم روزانه و کم کالری داشتند، بهبود یافت.

حساسیت به انسولین نیز در شرکت ‌کنندگانی که رژیم روزه ‌داری متناوب را دنبال کردند، بهبود یافت. همچنین این افراد کاهش بیشتری را در چربی‌های خون نسبت به گروه رژیم کم کالری، تجربه کردند.

دیابت نوع 2 زمانی رخ می دهد که سلول های بدن به طور موثر به انسولین پاسخ نمی دهند و توانایی خود را برای تولید این هورمون که مسئول کنترل قند خون است، از دست می دهند.

تخمین زده می شود که تقریبا 60 درصد از موارد دیابت نوع 2 را می توان با تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی به تاخیر انداخت یا از آن پیشگیری کرد.

در این مطالعه ی 18 ماهه که در مجله Nature Medicine منتشر شد، از بیش از 200 شرکت ‌کننده از استرالیای جنوبی ثبت نام شد.شرکت کنندگان در هر دو رژیم روزه داری متناوب با محدودیت زمانی و رژیم کم کالری، مقادیر مشابهی از کاهش وزن را تجربه کردند.

شیائو تونگ تئونگ، نویسنده اول این مقاله و دانشجوی دکتر در دانشگاه آدلاید، گفت: این بزرگترین مطالعه در جهان تا به امروز است و اولین مطالعه ای است که به ارزیابی نحوه پردازش و استفاده بدن از گلوکز پس از خوردن یک وعده غذایی پرداخته است. قند خون پس از غذا، شاخص بهتری برای ارزیابی خطر ابتلا به دیابت نسبت به آزمایش ناشتا است.

او افزود: نتایج مطالعه ی ما به شواهد رو به رشدی اضافه گردید که نشان می‌دهد زمان ‌بندی وعده‌های غذایی و توصیه‌های روزه ‌داری، مزایای سلامتی رژیم غذایی با محدودیت کالری را مستقل از کاهش وزن افزایش می ‌دهد و این ممکن است در توصیه های بالینی تأثیرگذار باشد.

محققان گفتند: به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا بررسی کنیم که آیا همین فواید با یک پنجره غذایی کمی طولانی‌تر حاصل می گردد تا بتوان این نوع از رژیم غذایی روزه داری متناوب را در دراز مدت ادامه داد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-04-fasting-diet-markers-diabetes.html